virtual reality

De toekomst van het internet is er; de Metaverse!

Ondertussen is de aankondiging van de Metaverse door Mark Zuckerberg, topman van Facebook, geen nieuws meer voor de meeste mensen. Samen met deze verandering hebben ze aangekondigd dat de naam van het moederbedrijf van Facebook ook veranderd zal worden, namelijk naar Meta. Welke plannen heeft Facebook voor haar platform, en wat is een metaverse nu precies? Wij gaan het je uitleggen!

Wat is een metaverse?

De metaverse is een concept wat al langer bestaat dan de meeste mensen denken. Een metaverse is, simpel gezegd, een Virtual Reality omgeving waarin mensen met elkaar en met de omgeving kunnen omgaan. In het geval van Facebook is het eigenlijk een virtuele omgeving waar je met je vrienden kunt praten, socialiseren en spellen kunt spelen! In zo’n virtuele omgeving kan je je eigen look en outfit aanpassen naar wat je maar ook wilt!

Een mooi voorbeeld van de metaverse valt te zien in het boek (dit boek is ondertussen ook al verfilmt) Ready Player One. Heel dit boek speelt zich af in een gigantisch metaverse met verschillende prachtige virtuele locaties en spellen waar mensen met elkaar socialiseren, concurreren en verbinden.

Wat voor plannen heeft Facebook?

De eerste stap naar het creëren van de metaverse van Facebook is al gezet; ze hebben de naam van het moederbedrijf immers veranderd naar Meta. Wat voor ambitieuze plannen heeft Facebook nog meer voor dit project?

Ten eerste willen we duidelijk maken dat de aankondiging van dit project niet betekent dat Facebook verdwijnt. Integendeel, Facebook blijft de oude vertrouwde website die we allemaal al jaren kennen. Het komt vanaf nu onder de paraplu van Meta te staan. Deze aankondiging betekent dat Facebook in de komende jaren een sociaal VR-netwerk aan het oprichten is. Zo krijgt bijvoorbeeld het VR merk Oculus en haar VR brillenmerk, de Oculus Rift, een nieuwe thuispagina (of ruimte in dit geval) waar je vrienden voor uit kan nodigen om samen te praten, te gamen en film te kijken.

Verdere plannen heeft Zuckerberg nog niet te kennen gegeven. Het enige wat we tot nu toe weten is dat het bedrijf veel ambitieuze doelen voor ogen heeft wat betreft de metaverse.

augumented reality

Kritiek op Facebook; hoe haalbaar zijn de ambities?

Alhoewel veel technologieliefhebbers dit een fantastische stap vooruit vinden, is er ook een grote doelgroep die de verandering niet vanuit een positief punt bekijken. Zo vind een groot deel van de mensen de stap naar een sociaal VR-netwerk nog te groot, aangezien VR technologie nog niet beschikbaar is voor de gemiddelde consument. Al zijn er goedkopere alternatieven te vinden, zoals de Oculus Quest die voor ongeveer €350 beschikbaar is, zijn de meeste VR brillen erg duur (makkelijk meer dan €1.000!) en heb je er erg sterke hardware voor nodig, waar je al gauw meer dan €1.100 aan kwijt bent. Desondanks de grote ambities is dit project nog niet iets waar een groot gedeelte van de Facebook gebruikers mee aan de gang kunnen.

Een ander punt van kritiek waar Facebook liever geen antwoord op geeft is dat het bedrijf haar naam veranderd op de negatieve reacties en nieuws van de afgelopen jaren van zich af te halen. Facebook is immers geen vreemde voor rechtszaken en disputen betreffend privacy. Zo heeft het bedrijf in 2020 nog terechtstaan voor een van de republikeinse senatoren in de VS betreffend het gebruik van data en schending van privacy van gebruikers. Ook is er in afgelopen Oktober een onderzoek gedaan naar de invloed van Facebook op minderjarigen, wat zich niet positief heeft uitgepakt voor Facebook (of Meta sinds een aantal dagen).

De stap naar een sociaal VR-netwerk is ambitieus, maar misschien nog iets te ver gezocht. Wat vinden jullie hiervan? Laat een reactie achter onder dit bericht, wij horen graag van je!

(Visited 55 times, 1 visits today)
Beoordeel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *