Google Ads

Hoe haal je maximaal resultaat uit je Google Ads campagnes

Google Ads is de afgelopen jaren steeds uitgebreider geworden. Het kan overweldigend zijn om alle opties te begrijpen, en dit kan ertoe leiden dat je verdwaalt in alle opties en niet weet waar je moet beginnen. In dit blog vertellen wij jou hoe je betere resultaten kunt behalen met Google Ads.

Meten is weten

Voordat je begint met het optimaliseren van je Google Ads-campagnes, is het van cruciaal belang om het behaalde resultaat te meten. Controleer de conversiemeting om er zeker van te zijn dat alles up-to-date is en dat de conversiemeting goed werkt. Besteed voldoende tijd aan het instellen van de conversiemeting, want het bepaalt volledig of jij een goed beeld hebt van het succes van je Google Ads-campagnes. En lukt dat niet helemaal? Besteed het desnoods uit. De conversiemeting instellen doe je eenmalig en je wilt er zeker van zijn dat dit klopt.

Zorg voor conversies die aansluiten bij jouw doel

Het is belangrijk om je af te vragen of de ingestelde conversie aansluit bij wat jij wilt bereiken met je Google Ads campagnes. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt en Google Ads gebruikt om meer conversies te behalen, is de meting van nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen misschien interessant, maar niet direct iets dat aansluit bij jouw Google Ads doel.

Controleer je zoektermen nog eens goed

Controleer de zoektermen en zoekwoorden regelmatig om te zorgen dat de relevantie met jouw bedrijfsactiviteiten niet ver te zoeken is. Controleer het zoektermenrapport om te zien op welke zoektermen jouw advertenties uiteindelijk worden getoond en voeg uitsluitingszoekwoorden toe om irrelevante gerelateerde zoekopdrachten te vermijden.

Besteed tijd aan het optimaliseren van je kwaliteitsscore

Een goede kwaliteitsscore kan je helpen om met een lager bod hoger op de pagina te komen dan jouw concurrent. De kwaliteitsscore is een waardering van Google voor het feit dat jij als adverteerder relevante advertenties maakt die van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker van de Google zoekmachine. Werk aan een goede kwaliteitsscore en je bokst het misschien wel voor elkaar om met een lager bod hoger op de pagina te komen dan jouw concurrent.

Houd de prestaties per apparaat in de gaten

Als je kiest voor handmatige CPC, geef je biedingen op op zoekwoordniveau, advertentiegroepniveau of campagneniveau. Je stelt bijvoorbeeld in dat je maximaal 1 euro wilt betalen voor een klik op een zoekwoord, ongeacht welk apparaat de zoeker gebruikt. Dit is niet per se handig als het conversiepercentage op mobiel veel lager ligt dan op desktop. Gebruik daarom bodaanpassingen om je biedingen per apparaat aan te passen.

Test eens met automatische biedstrategieën

Overweeg eens om te testen met de automatische biedstrategieen doel-ROAS of doel-CPA. Zorg er wel voor dat je voldoende data hebt om mee te testen (zo’n 25 conversies per maand). Ook kun je gebruikmaken van A/B testen. Op die manier maak je een kopie van je campagne en past voor de B-versie de biedstrategie aan. Vergelijk resultaten en bekijk welke biedstrategie voor jou het beste werkt.

Verken de mogelijkheden van doelgroepen binnen Google Ads

Je kunt doelgroepen maken op basis van gedrag op je website. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt, kun je een doelgroep maken van mensen die iets in hun winkelwagen hebben geplaatst maar niet hebben afgerekend. Vervolgens kun je deze groep gericht benaderen met een speciale aanbieding om ze alsnog over te halen tot aankoop.

Het gebruiken van doelgroepen kan je campagnes dus nog gerichter maken en betere resultaten opleveren. Verken de verschillende mogelijkheden en kijk welke doelgroepen relevant zijn voor jouw bedrijf en campagnes.

Blijf testen en optimaliseren

Het optimaliseren van Google Ads campagnes is een continu proces. Zorg dat je regelmatig de prestaties van je campagnes bekijkt en waar nodig aanpassingen doet. Test bijvoorbeeld verschillende advertenties en zoekwoorden om te zien wat het beste werkt. Houd ook de ontwikkelingen binnen Google Ads in de gaten en pas je strategie daarop aan. Blijf niet hangen in wat eenmaal werkt, maar blijf vernieuwen en verbeteren om maximaal resultaat uit je campagnes te halen.

Vergroot je kennis met een Google Ads cursus!

Weet je na het lezen van bovenstaande tekst nog niet helemaal wat je moet doen? Dan is het tijd voor een Google Ads cursus van dTLS online marketing. Tijdens een Google Ads cursus leer je wat wel en niet werkt en ben jij in staat om goede Google Ads campagnes op te zetten voor jouw bedrijf. Naast theoretische kennis krijg je ook slimme praktische tips om je resultaten te verbeteren. En wil je dan nog een stapje verder gaan? Dan kun je gebruik maken van 2 sparringsessies met een SEA-specialist van dTLS. Hierdoor kun je direct toepassen wat je geleerd hebt tijdens de training. Aan de slag dus!

(Visited 56 times, 1 visits today)
Beoordeel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *