In de wereld van e-commerce zijn productconfigurators een krachtige tool geworden. Of je nu een kleine website, een webshop of een uitgebreide website hebt, het implementeren van verschillende soorten configurators kan aanzienlijke voordelen opleveren voor zowel jou als website-eigenaar als voor je klanten. Uit onderzoek blijkt dat de conversie kan stijgen tot wel 128% in vergelijking met traditionele verkoopfunnels. Daarnaast dragen productconfigurators bij aan het verminderen van het aantal retourzendingen en het de merkloyaliteit. 56% van de consumenten kopen sneller bij bedrijven die personalisatie bieden. En daarbij zijn ze meer bereid om een hogere prijs te betalen voor een verbeterde winkelbeleving. Kortom: met een productconfigurator verkoop je niet alleen meer, maar het voegt ook echt waarde toe voor je klanten.
Even kort: Wat is een productconfigurator?
Een product configurator is, simpel gezegd, een softwareapplicatie die de klanten in staat stelt om zelf hun ideale product of dienst te configureren. Waarschijnlijk heb je wel eens gebruikgemaakt van een product configurator. Veel websites maken hier namelijk gebruik van. En dit kan op allerlei manieren. Denk bijvoorbeeld aan het customizen van je eigen Nike’s, het samenstellen van je ideale keuken of online gordijnen op maat bestellen. Een beetje goede product configurator helpt je bij het maken van een keuze en zorgt er tegelijkertijd ook voor dat je niks vergeet.
Verschillende soorten product configurators
Dankzij bovenstaande voorbeelden denk je misschien gelijk aan uitgebreide tools met allerlei mogelijkheden, maar er zijn verschillende mogelijkheden als we het hebben over product configurators. Hieronder staan een aantal mogelijkheden benoemd.
- Functionele configurator: (ook wel CPQ of sales configurator) helpt voorzien in een functionele behoefte. Bijvoorbeeld het aangeven van de juiste afmetingen, het berekenen van een prijs en/of de mogelijkheid een offerte aan te vragen.
- Visuele configurator: hierbij is het visuele aspect essentieel voor de beleving. Het gaat hierbij om begeerlijke producten, zoals het samenstellen van je nieuwe keuken of hoekbank, maar bijvoorbeeld ook je nieuwe auto.
- Mini configurator: hierbij wordt het voorselecteren van bepaalde opties makkelijk gemaakt. Bijvoorbeeld bij het selecteren van de juiste maat voor een nieuwe broek of het kiezen van een variant van een product.
- Keuzehulp/guided selling: bij een keuzehulp of guided selling wil je adviseren of helpen bij een dienst- of productkeuze. Hierbij zijn de opties niet gerelateerd aan een specifiek product, maar wordt dit bepaald aan de hand van de ingevulde antwoorden. Dit kan bijvoorbeeld een studiekeuze zijn (wat past bij mij?).
Laat je klant aan de knoppen zitten
Geef je klanten de volledige regie over hun aankoop. Met een configurator op je website kunnen je klanten zelf de juiste afmetingen, het gewicht, de kleur of de stijl van het product kiezen. Dit helpt niet alleen je klant bij het maken van een weloverwogen beslissing, maar verhoogt ook de gebruikerservaring. Bovendien bespaart het jouw uiteindelijk werk, want jij hoeft nu geen voorstel meer op maat te maken.
Het aanbieden van deze flexibiliteit om producten aan te passen aan de specifieke behoeften van je klanten vergroot aanzienlijk de kans dat ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan. Wat nog beter is, is dat klanten die zelf hun producten kunnen samenstellen, doorgaans minder vaak ontevreden zijn met hun aankoop, omdat ze deze zelf hebben samengesteld. En dat verhoogt dan weer je conversiepercentage!
Visualisatie helpt
Visualisatie speelt een cruciale rol. Door klanten in staat te stellen hun keuzes te visualiseren en het eindresultaat te zien voordat ze kopen, neemt de mate van vertrouwen toe. Dit vertrouwen is vaak de sleutel tot het succesvol afronden van de aankoop. Het stelt klanten gerust en geeft hen de zekerheid dat ze precies krijgen wat ze willen, waardoor ze met een goed gevoel bij jouw bedrijf blijven terugkomen. Het is niet alleen een win-winsituatie voor jou en je klanten, maar het versterkt ook de band tussen beiden en creëert loyaliteit op lange termijn.
Kortom, een goed ontworpen en gebruiksvriendelijke productconfigurator kan dus erg bepalend zijn voor het succes van je website of webshop. Onderschat dat niet. Investeer in een goed doordachte configurator die echt afgestemd is op jouw doelgroep.
Kies voor de beste configurator
Binnen WooCommerce en WordPress zijn er meerdere mogelijkheden om met bestaande oplossingen een configurator of keuzehulp te integreren op je website. Maar wil je een oplossing die echt volledig aansluit op jouw wensen en jouw doelgroep, dan kom je al snel op maatwerk uit. Hoewel maatwerk grote investeringen lijken, leveren de voordelen van een op maat gemaakte configurator aanzienlijk meer waarde op. Zowel bij de groei van je bedrijf als bij de tevredenheid van je klanten.
De beste partner voor een maatwerk productconfigurator of keuzehulp
Lijkt een maatwerk productconfigurator of keuzehulp de juiste keuze voor jouw bedrijf? Neem dan eens contact op met Pixelpillow, dé partner wanneer het gaat om gebruiksvriendelijke digitale producten die jarenlang meegaan.