Misschien ken je de afkorting niet, maar het woord zoekmachine optimalisatie zegt je misschien wel wat. Voor een website is het een belangrijk onderdeel. Want zonder een goede SEO is jouw website minder goed zichtbaar. En dan kan je klanten mislopen. Maar hoe belangrijk is SEO eigenlijk en hoe kan jij zorgen voor een betere zoekmachineoptimalisatie? Dat lees jij allemaal in dit artikel. Daarnaast leer je ook waar je op moet letten om jouw website beter zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Maak van jouw bedrijf een succes!
Wat is SEO precies?
SEO staat voor search Engine Optimalisation. In het Nederlands zeggen wij zoekmachine optimalisatie. Dit kan jij zelf doen, maar vaak doet een SEO specialist dit voor een bedrijf. Het is namelijk een vak op zich en je moet er echt verstand van hebben, anders kan jouw website minder zichtbaar worden.
Zoekmachine Optimalisatie betekent eigenlijk, hoe zichtbaar jouw website op Google en andere zoekmachines is. Hoe beter de optimalisatie, hoe zichtbaarder jouw website is en hoe meer klanten jij kan trekken. Het is dus wel een onderdeel van jouw marketing wat je goed moet hebben.
Als de SEO van jouw website niet goed genoeg is, kan het zijn dat jouw website laag op Google geplaatst wordt. Hierdoor zullen potentiële klanten eerst veel andere concurrenten uit dezelfde branche en met dezelfde werkzaamheden zien, voordat ze bij jouw website komen. Als echte ondernemer wil je dat natuurlijk niet en daarom is het belangrijk om hier wel op te letten. Maar hoe kan je er voor zorgen dat jouw website goed zichtbaar is?
Waar moet je op letten bij SEO?
Als jij jouw website gaat opzetten, is het belangrijk dat je direct al kijkt naar de SEO van jouw website. Hoe sneller jij dit goed hebt, hoe sneller jouw klanten jou kunnen vinden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van blogs of informatieve artikelen. Dit kan de SEO van jouw website al een stuk verbeteren. Omdat SEO nogal een lastig onderwerp is, heb ik een aantal onderwerpen op een rijtje gezet waar jij het beste op kan letten.
- Duidelijke website. Een duidelijke website is echt een must als jij jouw website hoger in Google wil hebben. Als jouw klanten een duidelijke website voor zich hebben, zullen ze sneller gebruik maken van jouw diensten of jouw producten kopen. Daarnaast zullen ze jou beter onthouden en vaker terug komen. Wie weet vertellen ze het wel door aan vrienden. Als jij dus een duidelijke website hebt, kan je een heel eind komen, zowel in Google als bij de klanten!
- Snelheid van de website. De snelheid van jouw website is ook erg belangrijk. Hoe sneller jouw website is, hoe beter de zoekmachineoptimalisatie is en hoe hoger hij dus komt te staan in Google. Zorg er dus voor dat jouw website groot genoeg is voor alles wat jij er op wil hebben. Als je alle foto’s, teksten en applicaties niet helemaal op de website passen, dan wordt de website heel traag. Let hier dus goed op!
- Gebruik de juiste zoektermen. Dit is een hele belangrijke stap. Gebruik de juiste zoektermen. Deze kan je gemakkelijk vinden op Google. Als jij de juiste zoektermen gebruikt, zullen mensen jouw website als eerste zien staan zodra ze die zoektermen intypen op Google. Dit is dus echt een hele grote must!
- Geef elke pagina een goede titel. Als jij een goede en pakkende titel bedenkt voor jouw pagina, dan zullen mensen dit niet alleen onthouden, maar zullen er ook meer mensen zijn die jouw website als eerste zien. Dat maakt de kans op nieuwe klanten groter!
- Gebruik de zoektermen in tussenkoppen. Bij het kiezen van de titels, moet je goed weten welke zoektermen jij gebruikt. Hier komen dus een aantal punten bij elkaar. Als jij de juiste zoektermen gebruikt in jouw titels, zal jouw website bovenaan staan, maar ook zullen meerdere pagina’s van jouw website te zien zijn op Google. Zo staat jouw website er dus niet maar 1 keer op, maar misschien wel 3 keer!
- Zet blogs in jouw website. Blogs kunnen jouw zoekmachine optimalisatie heel erg verbeteren en daarnaast trekken blogs ook veel mensen. Mensen lezen graag helpende blogs of informatieve artikelen. Hier kan jij dus goed gebruik van maken.
- Laat een SEO specialist jouw website aanpassen. Een SEO Specialist is er voor opgeleid om jouw website op de hoogste plaats binnen Google te krijgen. Dan hoef jij helemaal niks zelf te doen en weet je dat het echt goed gaat. Dat scheelt jou tijd en het geld wat je investeert, verdien je dubbel terug. Zeker een aanrader als je tijd wil overhouden voor de klanten!
Lees ook: Hoe kan SEO en SEA jouw onderneming steunen?