Sinds 1 mei 2017 geldt dat een telefoonabonnement (abonnement inclusief toestel) op afbetaling wordt geregistreerd bij het BKR. Een toestel op afbetaling (van 250 euro of meer) wordt sinds mei dan ook gezien als een lening. Het toestel wordt namelijk gezien als (goederen) krediet. Deze nieuwe regels zijn ingesteld om de consument te beschermen. Met name de jongere generatie koopt een smartphone op afbetaling. Zo meldde het AFM dat 85 procent van de smartphonebezitters in leeftijdscategorie 18 tot 24 een toestel op afbetaling heeft. De consument wordt nu beter geïnformeerd en kan dus geen abonnement afsluiten waar hij eigenlijk geen geld voor heeft. Daarnaast is het voor fraudeurs ook niet meer mogelijk om te frauderen met mobiele abonnementen.
Voorheen werd vaak geadverteerd met een abonnement inclusief ‘gratis toestel’. Dit is nu verboden. Je gaat dan ook niet meer zien dat je een iPhone 7 voor 45 euro per maand hebt, maar een abonnement van 20 euro in combinatie met een iPhone 7 van 25 euro per maand. Het mobiele abonnement dat je afsluit wordt niet gezien als lening, maar het toestel dat je erbij kiest (op afbetaling) wel. De desbetreffende lening wordt gemeld bij Stichting BKR waardoor jij als consument een BKR-registratie krijgt.
Wat zijn de gevolgen voor de consument?
Voordelen BKR-registratie
Veel mensen denken dat een BKR-registratie alleen maar nadelig kan zijn. Dit is echter niet waar. Zo lang een BKR-geregistreerde altijd aan zijn betalingsverplichtingen voldoet en geen betalingsachterstanden heeft, werkt de registratie namelijk juist in je voordeel. Je laat namelijk aan geldverstrekkers zien dat je betrouwbaar bent en geplande betalingen nakomt.
Nadelen BKR-registratie
Uiteraard kan een BKR-registratie ook nadelig werken. Heb je bijvoorbeeld wel betalingsachterstanden of betaal jij je telefoonabonnement geregeld veel te laat? Dan krijg je een negatieve registratie bij de BKR. Met als gevolg dat je bij verschillende bedrijven geen afbetalingen meer kunt doen. Want zodra deze bedrijven je BKR checken, zien zij dat je geen betrouwbare betaler bent. Dit kan in toekomst bijvoorbeeld voorkomen als je een telefoonabonnement wilt afsluiten bij een telecomprovider. Is je registratie negatief? Dan wordt je geweigerd als klant.
De invloed van telefoonabonnement op je hypotheek
Grotere nadelen gelden voor mensen die een huis willen gaan kopen. Het maximaal te lenen bedrag voor de hypotheek met of zonder mobiel abonnement kan flink verschillen. Vooral voor gezinnen omdat de telefoonabonnementen van de kinderen (indien deze op de naam van de ouders staan) ook worden meegenomen in de berekening van het maximaal te lenen bedrag voor de hypotheek. Het Nibud (National Instituut voor Budgetvoorlichting) deelt de volgende gegevens over de mindering op de hypotheek:
- Telefoonkrediet: € 500,- , Minder hypotheek: € 3.119,-
- Telefoonkrediet: € 800,- , Minder hypotheek: € 4.991,-
- Telefoonkrediet: € 1.000,- , Minder hypotheek: € 6.238,-
- Telefoonkrediet: € 1.200,- , Minder hypotheek: € 7.486,-
- Telefoonkrediet: € 1.500,- , Minder hypotheek: € 9.357,-
Kredietcheck in de winkel
Telecomproviders zijn nu ook verplicht om een kredietcheck te doen bij de klant. De consument moet een ‘inkomens-lastentoets’ invullen waar gevraagd wordt naar de gezinssamenstelling, het netto maandinkomen en de woonlasten per maand. Kies je een smartphone van meer dan 1000 euro? Dan ben je ook verplicht een loonstrook of bankrekeningafschrift te laten zien.
Uitzonderingen & oplossingen
Er zijn een aantal gevallen waarin je niet te maken krijgt met de BKR-registratie:
- Sim-only abonnementen (abonnementen zonder toestel) worden niet geregistreerd
- Wanneer je het toestel in één keer of binnen drie maanden afbetaald
- Wanneer je een toestel van minder dan €250,00 toevoegt aan je abonnement
- De BKR-registratie geldt niet voor zakelijke abonnementen
Oplossingen om niet bij het BKR geregistreerd te worden:
- Spaar even door en betaal je toestel in één keer af
- Sluit een sim-only abonnement af
- Kies een toestel met een prijs onder de 250 euro
- Leen geld bij vrienden of familie om je toestel in één keer te betalen. Op deze manier heb je dezelfde afbetaling bij je familie, maar geen BKR-registratie.
Loopt jouw mobiele abonnement binnenkort af? Denk dan goed na over alles wat hierboven staat. Je zit namelijk 1 of 2 jaar vast aan het contract van je provider. Wij zijn ook erg benieuwd naar jullie meningen over deze nieuwe regeling. Laat je mening hieronder achter via de reacties!