TechBird.nl

De opkomst van de slimme bril; gaan we een nieuw tijdperk in?

toekomst smart bril

Rond 2013 kwam Google met de eerste, marktklare slimme bril (of smart glasses), namelijk de Google Glass. Dit futuristische stukje technologie was de eerste stap richting wat we nu “wearable tech” noemen. Onder andere de opkomst van smartwatches zijn te danken aan de Google Glass. Helaas was het product zelf niet zo’n succes. Eind 2014 is het product uit de schappen gehaald, mede door een ban op het product in bioscopen door de Motion Picture Association of America. Daarnaast had het product een erg slechte marketingcampagne, waardoor Google geforceerd werd om te stoppen met de ondersteuning van het product. Inmiddels zijn we bijna 8 jaar verder, en is de slimme bril weer terug op de markt. Welke slimme brillen zijn er, en hoe ziet de toekomst van smart glasses er uit?

Welke soorten slimme brillen zijn er allemaal?

Binnen de markt van slimme brillen maken we onderscheid tussen drie soorten brillen. Namelijk de Audiobril, de Videobril, en de Displaybril. Het verschil tussen deze drie soorten zit hem al een beetje in de naam. Een audiobril kan worden gebruikt voor het luisteren van muziek of het bellen dankzij de luidsprekers die in de poten van de bril zitten. De videobril kan dankzij een geïntegreerde camera videobeelden opnemen, al hebben deze wel een tijdslimiet. Een displaybril is verreweg de interessantste variant van de drie. Een displaybril heeft namelijk een ingebouwd scherm in de glazen zitten. Hierdoor is het mogelijk om een display met onder andere afbeeldingen, video, GPS en andere informatie direct op de glazen te projecteren.

De audiobril, waar is deze handig voor?

Een audiobril kan op vele verschillende manieren gebruikt worden. Zo zijn deze handig voor als je veel moet bellen (en dit graag hands-free wilt doen), voor het luisteren van muziek, maar bijvoorbeeld ook voor verschillende soorten sporten. Zo zijn bijvoorbeeld de Bose Tempo Frames een excellente optie voor zowel regulier gebruik als sport. De Bose Tempo Frames zijn enorm sterk en bestendig tegen onder andere water, zweet, en krassen. Het geluid wat je meekrijgt met deze bril is kwalitatief hoogwaardig, Bose is immers een bekend producent van kwalitatief goede audio-apparatuur. De Bose Tempo Frames zijn te koop vanaf €280,-.

De Razer Anzu is een nieuwkomer op het gebied van audiobrillen. Net als Bose biedt deze bril goede audio aan, al doet het wel iets onder voor de verschillende audiobrilvarianten die Bose aanbied. De Razer Anzu legt vooral de nadruk op haar lichtsnelle 5.1 bluetooth verbinding. Hierdoor worden mogelijke onderbrekingen en verbindingsproblemen met je mobiel zo goed mogelijk voorkomen. Ook is deze bril water-resistent en te gebruiken voor verschillende sportieve activiteiten. De Razer Anzu zijn te koop vanaf €200,-.

De videobril: ideaal voor liefhebbers van sociale media

Zoals eerder genoemd is de videobril een hands-free optie om video op te nemen en deze vervolgens door te sturen naar je mobiel. Zo kan je bijvoorbeeld met de Snap Spectacles 3 (die overigens ook door het moederbedrijf van Snapchat zijn ontworpen) audio en video opnemen om deze vervolgens te linken aan het Snapchat account van je mobiel, om de beelden daar vervolgens te bewerken en door te sturen naar je vrienden. Deze videobril is wellicht wat meer beperkt in het aantal functies dan de andere twee varianten, maar is een ideaal hulpmiddel voor iemand die veel deelt op sociale media. De Snap Spectacles 3 zijn te koop vanaf €370,-.

De Ray-Ban Stories­ bieden een vergelijkbaar assortiment aan functies als de Snap Spectacles 3. Het grote voordeel van de Ray-Ban Stories is dat deze ook over de audiofunctie beschikken, waardoor het ook mogelijk is om te bellen of om naar muziek te luisteren via je mobiel. Deze videobril is door Ray-Ban ontwikkeld in collaboratie met Facebook, waardoor de opgenomen audio en video direct verzonden kunnen worden naar je Facebookprofiel om deze daar te bewerken en te delen, net als bij de Snap Spectacles. De Ray-Ban Stories zijn te koop vanaf €260,-.

Een kijkje in de toekomst met een displaybril

De displaybril is verreweg de interessantste variant van de drie. Deze brillen beschikken meestal zowel over de audio- en videofunctie, en hebben een hyper futuristische display in de glazen ingebouwd waardoor het mogelijk is om audio en video direct op de glazen te zien. Omdat deze technologie zo geavanceerd is, zijn er nog weinig gangbare en modieuze (en überhaupt geen goedkope modellen) in omloop. Zo is bijvoorbeeld de Vuzix Blade Upgraded één van de weinige modellen die beschikbaar zijn voor commercieel gebruik. Deze bril beschikt over een Full-HD display, waar onder andere afbeeldingen, games en verschillende apps op weergegeven kunnen worden. Ook beschikt deze bril over een 8 megapixel camera voor het maken van foto’s (die je dus direct in je bril kan zien!) De Vuzix Blade Upgraded zijn te koop vanaf €1.000,-.

Een zeer interessant opkomend model in de wereld van displaybrillen (ook wel AR-glasses genoemd) zijn de Xiaomi Smart Glasses. Deze bril is onder andere in staat tot het maken van foto’s, het vertalen van tekst, het weergeven van een navigatiesysteem en nog veel meer. Het is de ultieme combinatie van alle brillen die ik hiervoor heb aangekaart. De belangrijkste prestatie van Xiaomi? De bril ziet er ook daadwerkelijk als een bril uit, en niet als een constructie die je tegen komt in jaren 90 spionnenfilms. Het design is enorm modern en strak, wat een welkome verandering is in deze branche. De Xiaomi Smart Glasses zijn nog niet te koop, maar voor specificaties en overige informatie kan je terecht op het blog van Xiaomi.

De toekomst van smart glasses: een hele verbetering

Sinds de discontinuatie van de Google Glass is er een hoop veranderd op het gebied van wearables en slimme brillen. Alhoewel slimme brillen nu nog geen gangbare optie zijn voor de meeste mensen, verwacht de CEO van Snap Inc, Evan Spiegel, dat wij er over 10 jaar veel anders over nadenken. Modetrends en technologie veranderen immers zo snel dat we niet in kunnen schatten waar we over een jaar staan. Zo waren smart watches en draadloze oordopjes vijf jaar geleden nog een luxeartikel, en beschikt een groot deel van de bevolking nu over deze. Ik denk persoonlijk dat smart glasses over de jaren heen een stuk populairder zullen worden! Hebben jullie een andere gedachte of mening? Laat dan een reactie hieronder achter, we horen graag wat jij hierover denkt!

(Visited 372 times, 1 visits today)
Beoordeel dit artikel: