TechBird.nl

Alles wat je moet weten over SIP Trunk

Steeds meer bedrijven overwegen de aanschaf van een zogenaamde SIP Trunk. Hoewel deze term steeds bekender wordt, zien we ook dat er nog veel onwetendheid over bestaat. Want wat is een SIP Trunk eigenlijk precies? Welke voordelen levert dit op? 

Een SIP Trunk kan het beste worden vergeleken met de ouderwetse KPN ISDN-netlijnen. Deze waren nodig om een stabiele telefoonverbinding te creëren. Inmiddels worden deze verbindingen niet meer gebruikt, maar wordt er moderne technologie gebruikt om een stabiele verbinding in werking te stellen. Essentieel voor bedrijven om goed in contact te blijven met de klant. Een SIP Trunk is dus niets meer en niets minder dan een handig hulpmiddel waarmee een stabiele verbinding tussen een telefooncentrale of een los toestel gekoppeld kan worden met een openbaar telefoonnetwerk via het internet. Daardoor zijn de gebruikers in staat om voor iedereen uit binnen- en buitenland bereikbaar te zijn.

Nu is het waarschijnlijk al stukken duidelijker wat een SIP Trunk precies is. Maar wat zijn hier dan precies de voordelen van? 

Overstappen op VoIP is nog nooit zo gemakkelijk geweest 

Met VoIP bellen is iets wat steeds meer bedrijven nodig hebben om de kwaliteit van hun verbinding met de klant te waarborgen. Hiervoor is niet alleen een zakelijke internetverbinding, maar ook een bedrijfstelefooncentrale nodig. Helaas is het best wel een klus als je een geheel nieuwe telefooncentrale op locatie moet vestigen om over te kunnen stappen op VoIP. Dankzij SIP Trunk is dit echter niet meer noodzakelijk. Hiermee kan je gewoon je oude toestellen blijven gebruiken. De aanwezige centrale wordt gewoon aangesloten op de internetverbinding. Vervolgens wordt deze in het platform opgenomen. Zo is het direct mogelijk om via VoIP te bellen en van een betrouwbare verbinding te profiteren. 

Onderling bellen wordt gratis 

Beschikt een bedrijf over meerdere vestigingen? Dan is een SIP Trunk al helemaal interessant. Hiermee kunnen al deze verschillende locaties namelijk aan elkaar gekoppeld worden. Hierdoor wordt het als één geheel beschouwd en worden er geen extra kosten meer gerekend als er onderling gesprekken worden gevoerd. Dat scheelt aanzienlijk in belkosten. Zeker als er veel verschillende vestigingen bij het bedrijf horen. Bovendien versterkt dit dus ook de communicatie tussen de werknemers. De drempel voor het bellen valt immers weg. 

Altijd bereikbaar 

Ondernemers moeten altijd bereikbaar zijn. Dit om geen potentiële klanten mis te lopen. Hoe beter de communicatie met de klant is, hoe hoger de klanttevredenheid en hoe beter de groei van het bedrijf. Altijd bereikbaar zijn is echter niet altijd even eenvoudig. Want hoe moet dat bijvoorbeeld als men al in gesprek is? Met een SIP Trunk is dit probleem verleden tijd. Bedrijven beschikken hiermee namelijk over een dubbele lijn waarmee ze extra flexibel zijn. Zelfs als de ene lijn bezet is, zijn ze op de andere lijn dus nog altijd bereikbaar. Uitbreiden gaat bovendien ook heel eenvoudig. Hoe groter het bedrijf wordt, hoe meer telefoonlijnen er waarschijnlijk nodig zijn. SIP Trunk groeit met de organisatie mee. Zo wordt een optimale verbinding gecreëerd. 

(Visited 9 times, 1 visits today)
Beoordeel dit artikel: